PROKONCERT PŘEDSTAVUJE: Judita Škodová a QUASI TRIO

PROKONCERT PŘEDSTAVUJE:
Judita Škodová a QUASI TRIO
„Hudba naživo je zážitek nejintenzivnější, užívejme si to!“

Je mi velkou ctí, že mohu tento měsíc v rámci PROKONCERT.CZ PŘEDSTAVUJE: upozornit na komorní soubor QUASI TRIO. Ansámbl je složen ze studentů HAMU v Praze a jsem potěšena, že si o něm mohu promluvit se svou bývalou spolužačkou  z Gymnázia Jana Nerudy, violoncellistkou, Juditou Škodovou. Ansámbl uspěl na několika významných soutěžích a spolupracuje se zajímavýmii osobnostmi.

Judito, můžeš představit váš ansámbl a jeho členy?
Náš soubor je tradičním klavírním triem, houslista Roman Hranička je spolu se mnou členem PKF – Prague Philharmonia a klavíristka Kateřina Ochmanová je studentkou Ivo Kahánka na HAMU v Praze a zároveň pedagogicky působí na konzervatoři v Pardubicích.

Čí to byla myšlenka začít spolu hrát a co znamená “Quasi Trio”:-)?
S Katkou jsme se potkaly během studií na HAMU a když jsme zjistily, že si rozumíme jak po stránce lidské, tak i hudební, rozhodly jsme se založit komorní soubor. Od té doby naše trio několikrát změnilo obsazení houslisty, s Romanem hrajeme od roku 2015 a doufáme a věříme, že už je to „to pravé“ :). Co se týče názvu, jedná se částečně o recesi na honosné názvy italské terminologie, které je v dnešní době módní dávat komorním ansámblům, zároveň je to název krátký a snadno zapamatovatelný. Významem slova „quasi“ (=jakoby) také naznačujeme, že nevystupujeme jen v obsazení kompletního klavírního tria, ale i v různých nástrojových kombinacích, kterými se snažíme publiku zpestřit program našich koncertů.

Studujete u světoznámého Tria Wanderer v Paříži, jak tato spolupráce vznikla a co vám přináší?
O možnosti studovat ve třídě Tria Wanderer jsem se dozvěděla během svých studií v Paříži minulý školní rok a v září 2016 jsme úspěšně složili přijímací zkoušky. Práce u těchto mimořádných hudebníků a zkušených pedagogů je pro nás obrovským přínosem a motivací. Při každé naší návštěvě Paříže máme hodiny s každým ze členů tria zvlášť, čímž získáváme tři odlišné pohledy, které jsou však zároveň v obecném smyslu sjednocené léty společného působení v souboru. Je ohromně zajímavé mít možnost takto renomovanému ansámblu tak nějak nahlédnout pod pokličku.
 
Na jaký repertoár se zaměřujete? (spíše klasické skladby nebo i experimentujete s vlastními aranžmá?) 
Zatím se zabýváme z větší části repertoárem klasickým, který je pro obsazení klavírního tria neskutečně obsáhlý a pestrý. Jedná se o obrovské množství nádherných skladeb, ze kterých se nám hodně těžko vybírá. Samozřejmě bychom si rádi vybudovali co nejširší repertoár zasahující i do současné skladatelské tvorby. Vzhledem k tomu, že spolu ale ještě nehrajeme příliš dlouho, snažíme se v první řadě pracovat na průřezu repertoárem tradičním, abychom mohli poté přidat nadstavbu děl, která jsou prováděna méně často.

Jak je náročné se s takovýmto ansámblem v Praze (v ČR) prosadit?
Není to snadné. Je smutným paradoxem, že v zemi s tak hluboce zakořeněnou tradicí komorní hudby v posledních letech upadá pořadatelská vstřícnost komorním projektům. Přitom se česká scéna může pyšnit mnoha vynikajícími soubory s mezinárodním renomé, které však ve své vlasti dostávají jen minimum příležitostí. Zároveň ale ze zkušeností (například s domácími koncerty v rámci projektu "Vážný zájem") víme, že zájem publika naštěstí stále je velmi živý, což je pro nás důkazem, že má smysl snažit se navrátit komorní hudbě pozici v centru pozornosti posluchačů.

Co nyní studujete za skladby a kde vás můžeme slyšet?
Momentálně se připravujeme na koncert, který budeme mít v Paříži ve spolupráci s Českým centrem, a kde zahrajeme díla Mozarta, Brahmse a Dvořáka. Zároveň začínáme pracovat na Triu a moll Maurice Ravela, které patří k opravdovým klenotům komorního repertoáru a je spolu s Triem e moll Dmitrije Šostakoviče takovou naší srdeční záležitostí.
Přes léto máme v plánu především pracovat na nových skladbách, zároveň doufáme, že se nám podaří uspořádat několik domácích koncertů.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Naším největším cílem je vrátit komorní hře prestiž plnohodnotného oboru, kterému stojí za to věnovat stejnou péči a úsilí jako rozvoji sólového hraní. Poměrně často se setkáváme s postojem, že to "takhle stačí, vždyť je to jen komořina". Právě z této pozice na jakési vedlejší koleji bychom rádi komorní hudbu vyprostili, a to jak v očích posluchačské veřejnosti, tak i mezi hudebníky samotnými. Plán je to samozřejmě poněkud megalomanský, ale snad se nám podaří alespoň trochu přispět :-)

Cokoli dalšího bys přes Prokoncert.cz chtěla vzkázat?:-)
Choďte na komorní koncerty, pořádejte domácí koncerty, nebojte se být aktivními účastníky jakékoliv hudební iniciativy nebo happeningu. Zkrátka hudba naživo je zážitek nejintenzivnější, užívejme si to! :-)

Děkuji Juditě za krásný rozhovor a Quasi Triu přeju mnoho koncertů a krásných zážitků!
www.quasitrio.cz 

www.prokoncert.cz
Kristýna Ratajová